Klockan
fyra på söndagsmorgonen ringde mobillarmet. Då hade vi sovit i två timmar och
det var dags att ta sig till flygplatsen. Som tur var hade vi packat innan vi
lade oss, så det var bara att sätta sig upp som en fällkniv, dra på sig
kläderna och tassa ut i mörkret. Vi lämnade rumsnyckeln på receptionsdisken
(som skulle vara öppen dygnet runt, men där det givetvis inte fanns en levande
själ). Strax före halv fem kom den förbokade taxin och sedan lämnade vi Paris
med nedvevade fönsterrutor och till tonerna av jazzmusik, vilket vår chaufför
hade den goda smaken att spela.
På CDG
gick alla incheckningsmoment enligt plan, och vi boardade planet vid 06.45.
Sedan blev vi stående. En grupp tekniker med gula skyddsvästar rörde sig fram
och tillbaka runt planet och in och ut i cockpiten och till slut meddelade
kaptenen via högtalaren att man utförde en teknisk kontroll av noshjulet, men
att vi snart skulle vara på väg. Strax därpå taxade planet ut i vad som kändes
som en sträcka på ett par mil. Sedan blev vi stående igen, och nu meddelade
kaptenen att kontrolltornet hade upptäckt något problem med vingarnas
”spoilers”, och att vi måste taxa tillbaka för att undersöka detta. När planet
hade parkerat kom de "gula västarna" tillbaka. Tick-tack, tick-tack. Två timmar
försenade (alltså när vi egentligen skulle ha landat i Köpenhamn) hade
problemet åtgärdats och vi kunde äntligen lyfta.
Jag
tycker att starten är ett ganska jobbigt moment av flygresor. Så fort planet
har kommit upp i marschhöjd och säkerhetsbältesskylten slocknar så släpper
spänningen helt, och jag har heller inga problem med landningen. Detta är ju naturligtvis
helt irrationellt eftersom a) start och landning är ungefär lika ”kritiska”,
och b) det är betydligt farligare att åka bil än att flyga. Jag läste att man
måste flyga dygnet runt i 86 år för att det ens ska vara sannolikt att man ska
råka ut för en incident. Men vad hjälper det när startmotorerna börjar rusa
efter att man precis har åtgärdat ett tekniskt problem?
Givetvis
gick allt bra och vi kunde äntligen få en croissant (vi var utsvultna) och
försöka sova (det gick inte). Vi var så sjukt trötta att vi fick en
skrattattack åt att de tidigare hade ropat upp en ”monsieur Plaque” i
högtalaren – ungefär som när Sven Melander och hans kumpan skrattar åt ”herr
Stork” i Sällskapsresan. Jag är medveten om att det inte är så himla roligt
egentligen, men just då var det hejdlöst roligt och vi skrattade så vi grät.
(Jag har varit med om det här fenomenet tidigare – jag och syrran skrattade åt
en kudde en gång när vi tågluffade, och jag och Daniella skrattade åt en
kvarbliven smörgås i Orlando. Det inträffar när man bara har sovit i två
timmar.)
Vi
landade på CPH vid halv elva på förmiddagen, och sedan tog vi tåget över till
Malmö och bussen hem till Åsa. Där sov jag några timmar innan jag tog tåget
till Göteborg.
Jag
ägnade tågresan åt att blogga om lördagen, men när jag skulle publicera
inlägget fick jag hela tiden felmeddelanden. Jag var livrädd att texten skulle
försvinna (det har hänt mig en gång tidigare och det är sjukt omotiverande att
skriva om ett långt inlägg). Men till slut – på typ tionde försöket – lyckades
det i alla fall.
Och
därmed var resan till Paris slut.
Några
slutreflektioner: Paris är en fantastiskt fin stad som jag definitivt kommer
att återvända till. Vi hann nämligen inte alls med allt vi hade planerat. Och
vissa saker vill jag göra igen.
Mina topp
tre tips från Paris, utan inbördes ordning, är att äta en riktigt fancy middag
i kupolen på Kong (boka bord i förväg och klä upp er till tänderna), äta en
härlig lunch på den urmysiga kvarterskrogen Chez Janou (kom dit precis
när de öppnar, klockan 12), samt att besöka lönnkrogen Moonshiner som ligger
innanför ett frysrum på Pizza Da Vito.
Note to
self 1: Tre dagar är för kort. Det tar alltid längre tid än man tror att ta sig
mellan ställen, oavsett om man promenerar eller tar tunnelbanan. Dessutom vill
man ju ha tillräckligt med luft i schemat för att bara kunna sitta ner och njuta
av atmosfären och inte konstant stressa runt mellan olika aktiviteter.
Note to
self 2: Hoppa upp ett snäpp när det gäller boendet. Även om läget var bra och
personalen jättetrevlig så träffade vi minst fyra olika personer i receptionen
under vår korta vistelse på Alfa Hotell Nation, och ingen av dem ifrågasatte
vilka vi var när vi bad om nyckeln till rum 22 klockan två på natten. Den bara
lämnades ut med ett sorglöst ”Bonsoir!” Dessutom hade det varit fräscht om inte
filten som låg på sängen hade haft synliga fläckar. Och det hade varit trevligt
att kunna vända sig om i duschen.
OK, här
kommer slutnotan:
Flyg,
Köpenhamn-Paris t/r: 3 000 kr
Tåg,
Göteborg-Malmö t/r: 650 kr
Taxi till
och från flygplatsen: 350 kr (per person)
Boende, 3
nätter: 1 075 kr (per person)
Inträde, Atelier
de Lumiere: 150 kr
Inträde, Montparnassetornet:
190 kr
Inträde, Paris
katakomber: 385 kr
Övrigt
(mat, dryck, shopping, tunnelbana, taxi): 4 500 kr
Totalt:
10 300 kr
Det var
allt för denna gång. Bjuder avslutningsvis på lite bilder från ”hotellet”.
Over and
out.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar